4 tanker til ditt
neste møte

Alt som er kjent og godt forberedt, vil være enklere å forholde seg til. Slik er det også med møter på skolen. Derfor er det fire punkt du kan ta med deg i forkant av neste møte. 

1. Start møtet med ro

Bruk én av disse setningene:

  • «Takk for at dere setter av tid.»

  • «Jeg setter pris på at vi kan snakke sammen om dette.»

  • «Jeg håper vi kan finne gode løsninger sammen.»

  • «Jeg vet at dere ønsker barnet mitt det beste – det gjør jeg også.»

2. Beskriv barnet før du beskriver utfordringen

Bruk en kort, positiv og konkret setning som forankrer barnet som et helt menneske:

  • «Han lærer best når han får ro rundt seg.»

  • «Hun trenger litt tid før hun blir trygg.»

  • «Han blomstrer når voksne ser innsatsen hans.»

Her kan ett av to skje 
Skolen lytter og nikker gjenkjennende,
ELLER
de sier de ser et annet barn på skolen. 

Da får dere oppklart dette med en gang. Ser dere samme barn? Oppfører barnet seg ulikt hjemme og på skolen? Ikke start en diskusjon, men bli enige om at da er det et utgangspunktet dere må ta med videre i samtalen.

3. Ta med to spørsmål som viser ønske om samarbeid

Velg to av disse:

  • «Hva ser dere i skolehverdagen som jeg ikke ser hjemme?»

  • «Hva fungerer best for barnet mitt i undervisningen akkurat nå?»

  • «Hva tenker dere blir viktigst å starte med?»

4. Avslutt møtet med en setning som bygger bro videre

  • «Takk! Dette gir meg mer klarhet.»

  • «Da vet jeg hva jeg kan gjøre hjemme, og hva dere gjør på skolen.»

  • «Fint om vi kan følge opp dette om ... uker.»

Jeg ser deg og heier!

Kristin,
din støtte i møte med skolen