Fra negative ord til positive vibber
Nov 24, 2025Du vet de dagene hvor alt går litt på tverke?
De dagene da bekymringene fyller hodet, og du kjenner deg litt på halv-tolv? Det første steget, er å få øye på det som faktisk fungerer.
Det lille som gikk fint.
Det du mest sannsynlig ikke rekker å registrere, fordi alt det vanskelige tar så mye plass.
Å snu tankene fra negativt til positivt er ikke å late som om problemene ikke finnes.
Det er å gi hjernen din et ankerpunktet forslag til ny synsvinkel.
Og når vi først er i gang med denne lille snuoperasjonen,
så kan vi dra det enda et steg videre.
Her er nok et verktøy du kan teste allerede i ettermiddag.
Verktøyet heter "I stedet for å si..., si heller..." :
I stedet for å si …
«Nå må du skjerpe deg.»
«Du gjør aldri ferdig lekser.»
«Hva er det egentlig som er problemet?»
Si heller …
«Hva trenger du akkurat nå for å komme i gang?»
«Skal vi gjøre det sammen, eller vil du prøve litt selv først?»
«Jeg ser at dette er vanskelig. La oss finne én ting som kan hjelpe.»
Det er små ord, men de har stor kraft.
De skaper ro. De avvæpner konflikter.
Og de gjør det lettere for barnet ditt å vise deg hva som faktisk ligger bak.
Dette lille skiftet i språk, fra å peke på feil, til å peke på behov,
er noe av det viktigste du kan gjøre for deg selv, for barnet ditt,
og for samarbeidet med skolen.
Her følger det flere setninger som kan hjelpe deg når det "brenner"...:
1. Når barnet blir frustrert
Ikke si:
«Nå overreagerer du.»
Si heller:
«Jeg ser at dette ble mye. Hva kan hjelpe deg akkurat nå?»
Ikke si:
«Du må slutte å bli så sint hele tiden.»
Si heller:
«La oss finne ut hva sinnet prøver å fortelle.»
2. Når lekser går i stå
Ikke si:
«Dette er jo ikke vanskelig. Kom igjen!»
Si heller:
«Hva er den første lille delen du tror vi kan klare sammen?»
Ikke si:
«Du gjør alltid alt så tungvint.»
Si heller:
«La oss se på én ting om gangen, så tar vi det i ditt tempo.»
3. Når du selv kjenner irritasjon
Ikke si:
«Nå orker jeg ikke mer av dette!»
Si heller:
«Jeg trenger ett lite minutt for å puste, så finner vi en god løsning.»
Ikke si:
«Hvorfor blir det alltid bråk?»
Si heller:
«Hvordan kan vi få dette til å gå litt lettere for oss begge?»
4. Når morgenen koker
Ikke si:
«Skynd deg! Vi blir alltid for seint!»
Si heller:
«Hva trenger du for at vi skal komme oss rolig av gårde i tide?»
Ikke si:
«Hvorfor har du ikke gjort deg klar?»
Si heller:
«Hva er det første du vil starte med nå?»
Hva med mor, da? Små tanker som snur energien hos deg.
Ikke tenk:
«Jeg får aldri dette til.»
Tenk heller:
«Jeg tar små skritt, og det er nok i dag.»
Ikke tenk:
«Alt er kaos.»
Tenk heller:
«Hva er én ting som faktisk fungerte?»
Ikke tenk:
«Det er sikkert min feil.»
Tenk heller:
«Jeg gjør så godt jeg kan med det jeg har akkurat nå.»
Og husk at du har allerede tatt tak i dette og gjort noe for å unngå at det blir kaos, og for at du faktisk skal få det til. Du følger Sammen om barnet. Hurra!!
Jeg vet at slike setninger kan høres enkle ut, når du ser det her. Men dette er setninger jeg har benyttet i skolen, og som gjør at eleven reagerer litt annerledes enn om vi setter hardt mot hardt. Slik er det bare. Verdt å prøve!
Jeg ser deg og heier!
Kristin,
din støtte i møte med skolen
